Een luisterend oor

Het kan moeilijk zijn om je verhaal te vertellen aan de mensen om je heen. Misschien is het te pijnlijk of te privé. Dan kun je (anoniem) bellen of chatten met een ‘hulplijn’. Voor een luisterend oor of om te praten over wat je bezighoudt.

De Luisterlijn

Doelgroep: iedereen

Voor een luisterend oor en een goed gesprek per telefoon kun je bellen met de Luisterlijn. Bellen met deze telefonische hulpdienst kan anoniem, dag en nacht, alle dagen van de week, het hele jaar door. Praten lucht op. Wanneer je pijn hebt of ergens over piekert; op de momenten dat je je alleen voelt of juist blij. Eenzaamheid is een van de meest besproken onderwerpen. De Luisterlijn geeft je een steuntje in de rug. De hulp is vrijblijvend en anoniem.

Contactgegevens vind je op de website van de Luisterlijn

De Luisterlijn Chat

Doelgroep: iedereen

Wil je je verhaal kwijt, bijvoorbeeld over eenzaamheidsgevoelens? Maar kan of wil je dat niet delen met bekenden? Denk dan eens aan de chathulp van de Luisterlijn. Daar kun je anoniem terecht bij goed geschoolde vrijwilligers voor één-op-één chatgesprekken. De vrijwilligers luisteren, vragen, denken en leven met je mee en zijn net als jij anoniem.

Ga naar de Luisterlijn Chat

De Luisterlijn E-mail

Doelgroep: iedereen

Via de website van de Luisterlijn kun je ook (anoniem) mailen met de vrijwilligers. Je mail wordt iedere keer door dezelfde medewerker gelezen en beantwoord. Vertrouwelijk en anoniem. Binnen 4 werkdagen ontvang je een antwoord op je eerste mail.

Mail de Luisterlijn

Praten over verlies

Doelgroep: iedereen

Verlies is er in vele vormen: een dierbare sterft, je verliest je gezondheid, je werk, je relatie, je droom. Wat het ook is: je rouwt. Eenzaamheid kan een gevolg zijn. De chathulp van Praten over je verlies kan je steun geven in je rouwperiode. Dat gaat altijd vertrouwelijk en met een deskundige vrijwilliger.

Meer over Praten over verlies

De Zilverlijn

Doelgroep: 55-plussers

De Zilverlijn is een speciale service voor ouderen. Als je je aanmeldt, word je regelmatig gebeld door een Ouderenfonds-vrijwilliger. De vrijwilliger is er voor een luisterend oor, een praatje of goed gesprek. Precies waar je behoefte aan hebt.

Uiteraard zijn alle gesprekken vertrouwelijk. Deelname is kosteloos. Je kunt je aanmelden voor de Zilverlijn op de website van het Ouderenfonds of door te bellen naar 0800 – 1325 (gratis). Je wordt dan binnen 14 dagen teruggebeld.

NPV-Spreekuur

Doelgroep: iedereen

De NPV heeft een spreekuur waarin je kunt bellen met allerlei levensvragen. Bijvoorbeeld rond het thema eenzaamheid. Het spreekuur is open van maandag tot en met donderdag van 9 tot 16.30 uur. De NPV (voorheen Nederlandse Patiëntenvereniging) staat mensen bij vanuit een christelijke overtuiging.

Meer over het NPV-Spreekuur

De Ouderenlijn

Doelgroep: vanaf 50 jaar

De Ouderenlijn is een service die ouderen helpt om sociale contacten op te doen of uit te breiden. De lijn koppelt ouderen aan elkaar voor een gesprek. Als het beiden bevalt, kun je vaker met elkaar verbonden worden. De service is gratis.

Meer over De Ouderenlijn

De Kindertelefoon

Doelgroep: tot 18 jaar

De Kindertelefoon is bedoeld voor kinderen tot 18 jaar. Getrainde vrijwilligers zitten elke dag van 11.00 tot 21.00 uur voor je klaar. Je kunt praten over van alles. Op de website staat ook veel informatie. Het telefoonnummer is 0800 0432. Chatten kan ook.

Meer over de Kindertelefoon